La vespa asiàtica (Vespa velutina) és una espècie d'himenòpter apòcrit de la família dels vèspids (Vespidae) oriünda del sud-est asiàtic que s'està estenent per Europa des de la seva arribada accidental a França el 2004. És una espècie depredadora natural de les abelles; és similar a les vespes autòctones de les quals es pot diferenciar pel fet de tenir una única franja groga i més ampla a l'abdomen. No és especialment agressiva per a les persones però mata moltes abelles i és un problema afegit en l'apicultura al costat dels relativament recents varroasi i la síndrome del despoblament dels ruscos. També rep els noms de vespa terrera asiàtica i vespa xana asiàtica.
La vespa velutina instal·la els seus nius, preferentment, a les branques altes dels arbres, tant a les zones urbanes com agrícoles o boscoses. Aprofita les valls fluvials i evita les poblacions pures de coníferes; en aquest sentit és on intervé l’Ajuntament de Llagostera, i en concret l’àrea de Medi Ambient.

Procediment d'actuació:
Es realitzen dues campanyes de control de reines coincidint en els mesos primavera i tardor que consisteix en penjar diferents trampes en varis punts del municipi on s’ha observat presència més persistent de vespes.
Tot i això, es considera una espècie massa estesa per poder-la eliminar. Per això, les actuacions que es prioritzen són les dirigides a l’eliminació de les reines fecundades i dels nius que poden suposar un risc més directe per a les persones. En aquest sentit, es segueix un barem que contempla el període de l’any que es detecta, la situació del niu i la freqüència de pas de les persones. S’actua quan es considera que el risc és mig o elevat.
Es registren tots els nius detectats al visor cartogràfic de la Diputació de Girona, SITMUN.
Així mateix, s’ha posat a la disposició de la ciutadania una aplicació que permet geolocalitzar nous nius en el municipi.
Accés al visor i a l'aplicació: https://www.ddgi.cat/web/servei/1212/sistema-d-informacio-territorial-municipal---girona-sitmun
