
Del ple de setembre en destaca l’aprovació del Pla de Sanejament Local amb el qual Llagostera se situa sota tutela financera per part de la Generalitat fins el 2027, fruit de l’estalvi net negatiu en el resultat pressupostari de 2023. Aquest Pla, aprovat per l’equip de govern i amb tots els vots en contra de l’oposició, estableix una limitació molt estricta en la despesa, i igualment, unes previsions d’ingressos que ens plantegen molts dubtes. Alhora, el seu compliment és necessari tant per poder avançar en inversions necessàries per poble (en què destaca la construcció de la nova residència) com per al funcionament normal de l’Ajuntament. Al mateix ple, vam fer diverses preguntes que no van ser respostes.
El que veiem segur és que venen retallades i dificultats serioses, així com que continuarà la política no només d’increment de tributs, sinó de reducció de bonificacions socials i ambientals ─que ja vam veure en el pressupost d’aquest any. I tot plegat, per una mala gestió que clarament es podia haver evitat i que ens preocupa com continuarà. L’actual govern de Junts i PSC es va trobar, el juny de l’any passat, amb la caixa plena (amb uns 800mil euros de romanent), un endeutament mínim i tota la capacitat de maniobra. El govern d’ERC i CUP-Alternativa, tot i haver congelat els tributs per la pandèmia i impulsat importants bonificacions, va tancar 2021 amb un estalvi net d’1,4M i el 2022 d’1.1M. El 2023 és negatiu per 182mil euros: una quantitat no excessiva, i que pel que coneixem es deu en gran mesura a un problema de gestió en la computació d’ingressos en l’exercici de 2023, però que genera una situació molt problemàtica per als propers anys.
Davant d’això, la CUP-Alternativa continuem estenent la mà si Junts i PSC volen afrontar canvis que considerem imprescindibles. En primer lloc, apostar per una política d’inversions que a diferència del que hem vist fins ara sigui clara i realista, que prioritzi la nova residència geriàtrica 100% pública i (a diferència, per exemple, de la compra de la finca contigua a la Casa de les Vídues per a la seva ampliació), parteixi d’una bona anàlisi de les possibilitats i necessitats d’inversió en equipaments locals a llarg termini. Igualment, una millora de la gestió i planificació econòmica que passa, en primer lloc, perquè el govern reconegui els propis errors ─i en què és molt rellevant el treball per la millora estructural dels ingressos propis, en què destaca el desenvolupament industrial que ha estat un any aturat. Finalment, una participació real de tots els grups i del poble en les qüestions que transcendeixen el mandat, buscant el consens.
Sobre aquesta darrera qüestió, lamentem continuar comprovant l’escàs interès del govern per afavorir una participació ciutadana real i activa en la presa de decisions. En aquesta ocasió i en relació a l’aprovació del Mapa d’Instal·lacions i Equipaments Esportius (MIEM), ens vam abstenir pel fet que aquest no hagi comptat amb una participació oberta a les entitats i clubs esportius, representats al Consell d’Esports.
CUP-Alternativa per Llagostera