L’augment de tributs i l’habitatge per a joves, incoherències del Govern Junts-PSC


El passat dijous 30 va tenir lloc el ple ordinari de novembre. A continuació destaquem algunes qüestions del seu ordre del dia. Com en tots els plens ordinaris, però, aquest també va comptar amb els informes d’alcaldia i els precs i preguntes de l’oposició. Sobre aquests darrers, destaquem una pregunta i un prec. En primer lloc, vam interessar-nos sobre l’estat de la denúncia que l’anterior govern va interposar a un veí multireincident per direcció d’organització criminal, després de constatar que continua amb l’activitat delinqüencial que la va originar (no n’hi ha més novetat, tot i continuar en tràmit). Pel que fa al prec, va ser motivat per la demora en convocar-se la comissió d’avaluació i seguiment dels casos d’habitatge (i que aquest mandat encara no s’ha reunit). Aquesta comissió és la responsable de fer seguiment dels casos de més emergència, controlar l’estat dels habitatges gestionats per l’Ajuntament i acordar atorgaments o renovacions de llicències d’ús... A causa de la complexitat de l’àrea, s’hauria de convocar de manera regular. De moment, el govern es va comprometre a una primera reunió abans d’acabar l’any.

L’ICIO augmenta un 33’33%

El govern de Junts-PSC ha augmentat l’Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO) ni més ni menys que un 33’33%, des del 3% fins al màxim legal del 4%. Aquest augment se suma als aprovats el mes d’octubre, en què destacaven els de la taxa de residus (9%) i de l’IBI (4’3% en finques urbanes i 3’7% en rústiques), i la reducció de bonificacions socials i ambientals. Si bé a l’octubre vam posicionar-nos contra les modificacions de les ordenances fiscals, que es votaven en bloc, en el cas de l’ICIO ens vam abstenir. Com hem manifestat en ambdós plens, en cap cas estem en contra d’actualitzar els tributs municipals: l’Ajuntament necessita finançar-se per prestar bons serveis (veurem, aquest desembre amb el pressupost, com pretén el Govern distribuir els recursos de 2024) i rebutgem la demagògia fàcil en aquesta qüestió. Sí que sobta, i molt, la incoherència entre un augment tan acusat i generalitzat el primer any del nou govern i el que Junts i PSC havien defensat l’últim mandat des de l’oposició ─en què, després de la irrupció de la covid i les seves conseqüències, vam apostar per una política de contenció fiscal.

Per altra banda, i com va manifestar ERC, esperem que un augment impositiu tan important com aquest s’acompanyi d’una política justa sobre disciplina urbanística. El mandat anterior es va fer un esforç molt important en aquest sentit, totalment necessari per no penalitzar qui fa les coses bé mentre qui pretén incomplir la norma (a vegades de forma flagrant) se surti impunement amb la seva. 

El compromís amb l’habitatge per a joves, descartat sense negociar

El ple d’octubre comptava amb una moció nostra per al desenvolupament d’un projecte d’habitatge de lloguer per a joves. Es tractava d’un text obert i de mínims sobre un punt programàtic prioritari per nosaltres, però compartit per tots els grups i també inclòs en l’acord de govern Junts-PSC. Amb la moció preteníem col·laborar per impulsar un projecte ambiciós, elaborat participativament, que no es fes a costa de l’actual parc d’habitatge d’allotjament social i que arrenqués el 2024 per poder ser una realitat aquest mandat. 

En aquell ple, l’equip de govern va manifestar que no havia tingut prou temps per negociar els acords amb nosaltres i per això tenia la intenció de votar-hi en contra, tot i compartir l’objectiu. Per això vam acordar deixar la moció sobre la taula i emplaçar-nos a buscar un consens. Tot i això, i que per part nostra ho hem intentat contactant-hi (en un cas se’ns va dir que se’ns proposaria una reunió, més endavant que se’ns faria arribar una contraproposta), vam arribar al ple de novembre sense haver pogut ni contrastar opinions. Com ens van dir al ple i malgrat el que se’ns havia dit, finalment van parlar-ho a nivell intern i van optar per mantenir el vot en contra, sense que encara haguem entès exactament el perquè més enllà que, evidentment, els acords “els haurien compromès”. Entenem que el principal escull era el fet de dedicar-hi una partida (no quantificada) al pressupost 2024... Sens dubte, sense pressupost és evident que no avançarem ni un mil·límetre (encara que al llarg de l’any puguin sortir bones oportunitats).

La CUP-Alternativa continuarem insistint en la necessitat de polítiques valentes en matèria d’habitatge i, específicament, reivindicant que es compleixi el compromís electoral amb l’emancipació juvenil. Per altra banda i com a fet general, lamentem constatar com l’equip de govern opta per votar en contra de mocions (la principal eina propositiva que tenim des de l’oposició) referents a objectius suposadament compartits, sense ni tan sols intentar negociar-les. Ho hem vist, igualment, en les darreres mocions d’ERC sobre els costos de l’abocador de Solius i sobre refugis climàtics.

Aprovada la nostra moció per millorar la connexió de bus amb Caldes

Finalment, destaquem que vam presentar una moció per reclamar a les autoritats competents (Generalitat i ATM) una millora molt significativa de la connexió amb bus entre Llagostera i l’estació de tren de Caldes de Malavella, amb busos llançadora adaptats als horaris dels trens. La mala connexió actual (amb poquíssims busos i poc fiables) es tracta d’un greuge i una anomalia històrics, estant com estem a només 7km de la població veïna i essent aquesta la connexió lògica amb transport públic entre tot el Baix Empordà sud i la línia ferroviària R11 Barcelona-Portbou. En un context de clara emergència climàtica en què caldria una aposta absolutament decidida pel transport públic i col·lectiu, aquesta millora suposaria un petit esforç però amb un previsible gran impacte en estalvi d’emissions. Amb aquesta moció, donem continuïtat a la reclamació ja efectuada per l’anterior equip de govern el 2021 i busquem sumar-hi el suport dels altres municipis afectats. 

En aquest cas, la moció va ser aprovada per unanimitat, fet que agraïm i celebrem. 

Grup Municipal de CUP-ALL